Agra - Taj Mahal

zondag 9 februari 2020

Dag 16: Delhi -> Varanasi (Benares)

Verlenging met 3 dagen naar Benares/Varanasi en Khajuraho.
Tien personen van de oorspronkelijke groep van 17 zijn gisteravond om 22.00 uur naar huis vertrokken. Dit vanuit Delhi via München naar Brussel. Wij blijven met 7 achter in Delhi om met een verlenging van 3 dagen een bezoek te brengen aan Varanasi en Khajuraho. Het was zaterdagavond met nog een gezellig afscheid aan de groep waar we tijdens deze 14 dagen vrienden zijn mee geworden.
Pride Plaza hotel aan de luchthaven van Delhi.
Vlucht van new Delhi naar Varanasi.
Het is een iets rustigere ochtend. Om 08.15 worden we met 7 + 1 (reisleider) opgehaald door de autobus met de plaatselijke vertegenwoordiger om naar de luchthaven Indira Gandhi gevoerd te worden. We logeerden in een hotel aan de luchthaven waardoor we in 15 minuten aan de luchthaven waren. We hebben een vlucht naar Varanasi om 10.45. Het is een vlucht van 1 uur tot Varanasi. De vlucht gebeurt met de Indiase maatschappij Vistara Airlines met een A320 toestel met zetelindeling: 3 - 3.
Met deze Airbus A320 van New Delhi naar Varanasi/Benares met Air Vistara..
Iets na 12 uur geland in Varanasi waar we opgehaald werden door de plaatselijke vertegenwoordiger van de reisorganisatie.
Aankomst in luchthaven Varanasi.
Op een kleine 20 km, om 12:40 uur als eerste agendapunt, een typisch restaurant met een uitgebreide lunch bestaande uit een tiental schoteltjes.
Restaurant in Varanasi.
Lunch met 9 schoteltjes en enkele sausjes.
Varanasi, religieuze hoofdstad van India.
Varanasi is één van de meest kleurrijke, chaotische, heilige en bekendste plekken op aarde. Het is een stad met 1,2 miljoen inwoners in het zuidoosten van Uttar Pradesh, aan de oever van de rivier de Ganges. Varanasi heette vroeger Benares en is voor de hindoes wat Mekka is voor de moslims. Het is de heiligste stad van India en met 15.000 pelgrims per dag is het een bedevaartsoord van grote betekenis.
Chaotische straten, loslopende koeien en toeterende motorfietsen tijdens onze wandeling naar de Ganges in Varanasi
Naar de Ganges.
We hebben een uurtje de tijd om in ons hotel ons wat op te frissen vooraleer naar de Ganges te rijden; Om 16.30 uur worden we opgehaald. Wat! Het is met een elektrische tuk-tuk dat we de stad inrijden. De laatste 500 meter leggen we te voet af door het drukke chaotische oude stadscentrum.
Verkeer dat zich, vooral al toeterend, een weg baant .
Allen op weg naar de heilige Ganges.
De stad is gigantisch druk. Vergeet Delhi, vergeet Bangkok, vergeet Ho Chi Minh, vergeet Manilla, vergeet Rio de Janeiro, dit slaat alles.
Daar ligt dan de heilige Ganges rivier.
He mister, good price, special for you.
Varanasi lijkt wel de geboorteplaats van de bekende 'He mister....' of  'Where do you come from...' touroperators, gidsen, verkopers, riksja bestuurders etc. Je moet er even aan wennen.
Aan de oevers van de Ganges wordt het avondritueel klaargemaakt voor de Aarti ceremonie.
Crematie of lijkverbranding.
Vele hindoes die hun einde voelen naderen, komen naar Varanasi om hier hun laatste dagen te slijten en te sterven. De overledenen worden per draagbaar naar de crematieplaatsen aan de ghats aan de heilige Ganges vervoerd en in het openbaar verbrand.
Openbare crematies aan de oever van de Ganges.
Varanasi is ook gekend als 'The city of the lord Shiva".
Crematies van overleden hindoes.
De lichamen worden in een doek gehuld en op de houtstapels gelegd en aan  het vuur overgeleverd. De as verstrooit men later in de Ganges. Er is enorm veel hout nodig voor een crematie. Ik herinner me de juiste hoeveelheid niet meer, maar het zou 120 kg of 180 kg per lichaam bedragen. Het hout is niet goedkoop en er wordt beweerd dat men soms de lijken direct in de Ganges gooit om de grote kosten van een crematie te besparen.
Wenskaarsjes om in de Ganges te laten drijven. Een wens doen is aangewezen. Of  het helpt, hangt van je goede intenties af. Baat het niet, schaden doet het zeker niet.
Weer een wens die aan de Ganges wordt toevertrouwd.
Ghats.
Aan de Ganges stappen we over op een boot die plaats geeft aan onze 8 bezoekers. Over een lengte van 6,7 km zijn er 84 ghats. Dat zijn aflopende trappen naar de rivier. Op twee ervan worden de crematies van de hindoes 24 uur op 24 uitgevoerd. De hindoes worden na het overlijden zo snel mogelijk gecremeerd. Ze willen dat de ziel zo snel mogelijk het lichaam verlaat.

Aarti ceremonie.
Als je iets moet doen in Varanasi, dan is het wel het bezoeken van een Aarti Ceremonie. De Ganges wordt vereerd als een levendige godin. Aarti betekent zoiets als een ritueel dat duisternis verdrijft. Dit ritueel heeft en diepe symbolische waarde voor hindoes. Na een kort gebed worden er lampen door de gelovigen doorgegeven om anderen in staat te stellen de zegeningen van de vlammen te ontvangen.
Groepen van 7 priesters die de Aarti ceremonie leiden.
Deze Aarti ceremonie wordt dagelijks elke avond uitgevoerd. Het is een 45 minuten ritueel dat om 18:15 uur gehouden wordt. Iets na 19.00 is het afgelopen en rijden we met onze (elektrische) toektoeks door het chaotische verkeer terug naar het hotel.