Agra - Taj Mahal

woensdag 5 februari 2020

Dag 11: Udaipur -> Pushkar, het verblijf van de oppergod Brahma.

Van Udaipur naar Pushkar.
Na het bezoek tijdens de vorige dagen aan hindoe tempels en paleizen hebben we vandaag een rit zonder veel tempels op ons menu. Om 08.30 vertrekken we naar onze volgende bestemming: Pushkar op 325 km van Udaipur. Aan de rand van de Tharwoestijn ligt een van de vooraanstaande pelgrimsoorden voor hindoes in India.
Chaotisch verkeer in India. Toeteren moet er bij.
Rijden in India.
Het is een toffe ervaring te rijden op Indiase wegen. Het is een onvoorstelbare bende die deze chauffeurs inspireert tot allerlei krankzinnige acties. Spookrijden is geen rariteit. Dan die heilige koeien die zonder schaamte op de snelweg rondwandelen. Gelukkig hebben we sedert de eerste dag een lokale chauffeur die er rustig bij blijft, zonder vrees wagens voorbij snelt en de weg zonder kaart en zonder GPS ons al tot hier bracht.
Hulp van de chauffeur die de ganse rondrit de mensen helpt bij het op en afstappen.
Om de tijd te doden tijdens de lange busrit, onderhoudt Jan ons met een zeer filosofische uitleg over de verschillende hoofdstukken van de Kamasutra. We krijgen er een beter inzicht in het erotische leven. HOBO denkt ook aan alles.

Sas Bahu tempel.
Na 28 km is er geen ontsnappen aan: een hindoe tempel midden in een vergeten gebied. Een niet meer gebruikte tempel, en met zeer weinig toeristen. En, we mogen onze schoenen aan houden. Een verademing en in een zeer rustige streek, waar de aapjes lustig ronddartelen.
Wij zijn praktisch alleen op deze site.
Chantal, Hilda en Jean.
Lunch in Rajsamand.
Je staat er verstelt van waar er ergens zeer prachtige en luxueuze complexen zijn waar er hotels en restaurants zijn. In een ervan, Deogarh Mahal, nemen we onze lunch. Het complex is niet met de autobus te bereiken. We worden opgehaald door een jeep om het traject tot het restaurant te overbruggen.
We worden opgehaald door kleinere voertuigen.
Het zijn ruime jeeps om ons van de autobus naar het hotel/restaurant te brengen.
Door de nauwe straatjes is het niet mogelijk met de autobus te rijden.
Stuur en pedalen aan de rechterkant van het voertuig. In India wordt er links gereden.
Een schitterende locatie waar we niet kunnen blijven. De lunches zijn steeds zeer uitgebreid en een beetje raar voor ons. Patatten, rijst en pasta op je bord samen met kip curry, groenten, linzen en andere niet gedefinieerde ingrediënten.
Lunch in het Deogarh Mahal restaurant.
Uitzicht op de omgeving van het Deogarth Mahal complex.
In het Deogarth Mahal complex.
Pushkar meer.
Na 325 km komen we om 18.00 toe aan het hotel te Pushkar. Pushkar dankt zijn heilige status aan het prachtige meer. Volgens de overlevering zou het meer ontstaan zijn door Brahma, de schepper van het heelal. Brahma liet uit een lotusbloem, het symbool van god, drie blaadjes vallen. Op de plaats waar ze de aarde raakten, ontstonden 3 meren midden in de woestijn, waarvan het meer van Pushkar het belangrijkste was.  Enfin dat is één verhaaltje. Zo zijn er in het hindoeïsme duizenden andere verhaaltjes die allen even raar zijn, voor mij toch.
Pushkar lake.
Vrome hindoes maken ten minste één pelgrimstocht naar Pushkar en baden hier om hun zonden weg te wassen en zo een plaats in de hemel te krijgen. De verleiding is groot om het ook te doen. Baat het niet, schaden doet het ook niet. Je weet maar nooit. Mooi dat HOBO dat aan zijn reizigers aanbied. Ik ben al drie keer naar Santiago de Compostela gefietst, ook via Lourdes en een fietstocht naar Rome. Hopelijk kom ik ook in de hemel, maar of dat aan onze reisorganisatie ligt, betwijfel ik.

Logies
We logeren in het 4* Dera Masuda Hotel. Mooie infrastructuur, vooral voor de betere klasse van Indiers.
Zwembad aan het hotel te Pushkar.
Hotelcomplex te Pushkar.
Aankomst in Pushkar na 325 km, om 18:00 uur.