Agra - Taj Mahal

zaterdag 25 januari 2020

Dag 1: Van Brussel naar Delhi, de hoofdstad van India.

Programma van de heenreis naar India: België - Zürich - Delhi.
Er zijn geen rechtstreekse vluchten tussen België en India. Wij vliegen van België naar India, met de Zwitserse maatschappij Swiss via Zürich. De terugkeer vanuit India naar België doen we dan met de Duitse Lufthansa via München.

Schoten --> Zaventem.
Twee maanden geleden, op 18/11/19, hebben we een parkingplaats gereserveerd op de luchthaven. We vertrekken op een zaterdag. Dus geen last van een ochtendspits. We hebben ook geen verkeer op de E19 en zijn dan stipt op tijd in de luchthaven van Zaventem.
In Brussels Airport.
De afspraak is om 07.55 aan de broodjesbar EXKI in de vertrekhal, tegenover de incheckrijen 1 & 2, met de andere medereizigers en met Jan Robbeets, de HOBO reisleider. Het was nog koud deze ochtend, +1°C. Gelukkig dienden we geen seconde te wachten op de shuttle bus van de parking naar het luchthavengebouw. Zoals het een goede reisleider hoort, is Jan als eerste aanwezig in de luchthaven. Prima begin van de reis.

Reisschema.
Het reisschema voor vandaag zaterdag 25 januari 2020:

• Schoten - Zaventem                    07.00 - 07.40  Met de wagen naar de parking in Zaventem.
  • Brussel - Zürich                          09.55 - 11.15   Airbus 320-100/200 SWISS
  • Zürich - Delhi                             12.35 - 00.45  (26/01 -Volgende dag) Airbus 330-300 SWISS
  • Delhi -  Hotel                              02.00 - 02.40   Locale tijd = India tijd (volgende dag)
Vertrekprocedure: check-in, security controle en paspoortcontrole.
Onze plaatsen in het vliegtuig waren al enkele weken voordien reeds voorzien. Enkel nog de instapkaarten, boarding passen, ophalen aan de check-in en de bagage op de band zetten. De bagage zullen we (hopelijk) in Delhi terug zien. De instapkaarten voor de vlucht van Brussel naar Zürich en de volgende vlucht van Zürich naar Delhi krijgen we mee.

Vlucht Brussel - Zürich.
De vlucht naar Zürich vertrekt om 09.55 uur, met een Airbus 320, zetelverdeling 3 - 3. Het vliegtuig is bijna volledig gevuld. Om 11.30 uur geland in Zürich. Het is een mistige dag, en de vliegtuigen dienen een iets ruimere afstand tussen elkaar te houden. We landen in Zurich. met een korte vertraging. We hebben toch nog ruim de tijd: 1:15 uur, om de volgende vlucht naar Delhi te halen.

Transfer in Zürich.
Zürich heeft een redelijk grote luchthaven. De transfer naar de gate voor de vlucht naar Delhi is met een trein. Nog een degelijke paspoortcontrole waarbij men met een self-scan het paspoort kan checken, gevolgd door het nemen van een foto om te verifiëren of je wel de persoon bent van het paspoort. Maar geen security check meer. Deze is in Brussel reeds uitgevoerd.

Zürich - Delhi.
Er zijn enkele passagiers die ingecheckt hebben maar verloren gelopen zijn. Ze kunnen niet mee. Gevolg: voor de veiligheid moet hun bagage uit het toestel gehaald worden. Samen met de mist zorgt dit voor een vertraging van een klein half uur bij het opstijgen. De zetelverdeling is 2 - 4 - 2. De vlucht van Zürich naar Delhi duurt 7u 40. Komt er nog het tijdsverschil van 4,5 uur bij. We komen om 01:00 uur toe op de Indira Ghandi International Airport. Deze luchthaven is de drukste van India op gebied van aantal passagiers en cargo.

Immigratie.
Onze visums werden door HOBO in België elektronisch geregeld. De immigratie verloopt zonder problemen voor ons, als legale EU burgers. Enkel een papiertje, 'Arrival card for passengers' in vullen en we mogen India binnen. Om 02:00 uur zijn we dan in open lucht bij een aangename 18°. De lokale gids staat ons op te wachten met een autobus.
Autobusparking op de luchthaven te New Delhi, wachten op onze autobus.
Om 02:00 uur zijn we dan in openlucht bij een aangename 18°. Een lokale gids staat ons op te wachten met de autobus.
Luchthaven te New Delhi. Nog even wachten op de autobus die ons naar het hotel zal brengen.
De luchthaven ligt in Palam, 16 km van het New Delhi City centrum. Na 22 km en na 35 minuten zijn we om 03:00 uur in het hotel.

Logies.
We logeren de eerste drie nachten in het 5* The Surya hotel., The Suryaa new Friends Colony New Delhi.